Bol.com updates! Nieuwe Features en strengere reviewbeleid

Bol.com updates! Nieuwe Features en strengere reviewbeleid

Bol.com heeft op 1 juli een belangrijke update uitgerold, met diverse verbeteringen voor verkopers. Deze update introduceert een nieuwe feature in het partnerplatform, verbetert de Sponsored Products-omgeving, en versterkt het beleid rond gesponsorde reviews.

Als je overweegt om je aanwezigheid op bol.com te vergroten en te adverteren via bol.com, is de informatie in deze blog zeker iets wat je niet wilt missen! 

 

Belangrijke updates

Belangrijke updates voor verkopers zijn onder andere:

  • Verbeterde product posities monitoring: Nu kun je binnen het verkoper-portaal eenvoudig de posities van je producten bekijken, zonder externe tools te hoeven gebruiken. Deze inzichten helpen je te zien of je SEO-inspanningen vruchten afwerpen. Je kan deze informatie vinden onder ‘Product posities‘ bij je producten.

  • Overgang naar nieuwe sponsored products-omgeving: De nieuwe omgeving voor Sponsored Products is nu beschikbaar voor de eerste groep bol.com verkopers, na een succesvolle beta-testfase. Het is raadzaam om zorgvuldig de prestaties in de nieuwe omgeving te vergelijken met die in de oude omgeving, voordat de tweede groep verkopers op 1 augustus overstapt.

  • Aangescherpt beleid voor gesponsorde reviews: Per 1 juli is het niet meer toegestaan om gesponsorde reviews te plaatsen vanwege de Digital Services Act (DSA). Gesponsorde reviews zijn reviews waarvoor de reviewschrijver een vorm van vergoeding heeft gekregen.

    Voorbeelden zijn het product gratis (tijdelijk) verstrekken, korting geven of een cadeaukaart geven. Dit betekent dat geen enkele review-schrijver een vergoeding mag ontvangen voor het plaatsen van een review.

  • OrderId en OrderItemId krijgen cijfers en letters:  
    Vanaf 1 juli 2024 ondergaan de OrderIds en OrderItemIds belangrijke wijzigingen bij bol.com. Ze worden alfanumeriek, wat betekent dat ze zowel cijfers als letters kunnen bevatten. De lengte van de OrderItemId wordt uitgebreid en kan meer dan 14 tekens bevatten.

    Deze aanpassingen gelden niet voor API-gebruikers, waar de velden al als tekst zijn gedefinieerd. Het is essentieel om je systemen en processen te controleren of ze deze veranderingen kunnen verwerken om verrassingen te voorkomen. Bol.com zal vanaf 1 april al bestellingen met nieuwe waarden genereren, en deze worden drie maanden later de standaard voor alle bestellingen op het platform.

  • Verbeteringen van handhaving: In de eerste helft van juli worden verbeteringen doorgevoerd in de handhaving van servicenormen. Bol.com introduceert nieuwe maatregelen om goed presterende partners tegemoet te komen. Partners die op lange termijn goed presteren krijgen geen strike meer bij kleine overtredingen van de norm 'artikelen op tijd'.

    Het mechanisme om strikes goed te maken met uitstekende prestaties wordt aangescherpt om misbruik te voorkomen. Verder wordt de communicatie over uitzonderingen bij storingen verbeterd, om partners beter te informeren over maatregelen en tijdelijke verlagingen van servicenormen.

 

Voor meer informatie over deze updates kun je terecht op het bol.com Partnerplatform of neem contact met ons op als je vragen hebt.
 
 Contact