Hoe bereid ik mij voor op Black Friday
Het enige positieve dat Covid-19 met zich meebrengt is de historische online omzetgroei. Het is dan nu ook te verwachten dat Black Friday (27 november) dit jaar nog grootser wordt dan voorgaande jaren. Maar hoe bereid jij jouw bedrijf voor op Black Friday 2020? In deze story delen we graag wat praktische tips, zodat ook jij een hoog rendement kunt behalen.
Wat is Black Friday?
De laatste jaren is Black Friday steeds populairder in Nederland. Een gekte die overgewaaid is uit Amerika en waarom veel commerciële organisaties, waaronder die van jou, in Nederland hierop inhaken. Op deze dag worden producten aangeboden tegen een super scherpe prijs waar consumenten van smullen. Alles valt of staat met een gedegen (marketing)plan waarbij jouw zichtbaarheid op het juiste moment cruciaal is. Google Trends geeft dan ook aan dat het zoekvolume voor Black Friday de afgelopen 5 jaar enorm zijn toegenomen. Toch bijzonder voor een land waar Sinterklaas en Kerst voorheen de trends waren.
Het optimale bereik voor Sinterklaas en Kerst
Een product aanbieden tegen een superscherpe prijs en daar een social post aan wijden is tegenwoordig niet meer voldoende. De juiste strategie is hier van groot belang. Dus waar dien je wel rekening mee te houden om het optimale te bereiken? Probeer altijd te denken vanuit de customer journey. Breng in kaart welke stappen en/of afwegingen jouw (potentiële) klant maakt en hoe je hem of haar overtuigd om een aankoop te doen. Alleen wanneer je alle kanalen en de boodschap daarbinnen goed afstemt, zal ook jouw aanpak succesvol zijn.
Succesvolle Black Friday start met goed aanbod.
Start op tijd! Zorg voor de juiste landingspagina met daarop een goed aanbod. Hiermee bedoelen we; bied geen producten aan die je anders ook niet verkoopt of producten waar weinig vraag naar is. Weet wat je klanten willen en waarbij de prijs een belangrijke drijfveer is. Heb je een ruim assortiment? Dan is het mogelijk om de consument meerdere deals per dag aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat de consument met regelmaat terugkeert in jouw webshop. Om je trouwe fans te bereiken, kun je Social Media gebruiken om de boodschap over te brengen. Zorg er wel voor dat de klant niet voor onverwachte verrassingen komt te staan, zoals hoge verzendkosten of het verplicht aanmaken van een account.
Heb je meerdere deals tegelijk? Zorg er dan voor dat er een landingspagina is waarop alle ‘Black Friday’ producten te vinden zijn. Dit zorgt voor een optimale shopbeleving voor jouw bezoeker.
SEO landingspagina
Behoud de landingspagina met daarop de Black Friday artikelen voor volgend jaar. De pagina heeft namelijk al een mooie SEO waarde opgebouwd en deze zal blijven bestaan. Zorg er ook voor dat de pagina goed rankt met de termen ‘Black Friday’ in combinatie met jouw merken en producten.
Voorafgaand aan Black Friday is het slim om het mogelijk te maken dat de klant zich aanmeldt voor een nieuwsbrief. Zo zal de consument als eerste op de hoogte zijn van de super scherpe prijzen die jij aanbiedt. Tevens kun je deze gegevens ook gebruiken voor andere campagnes die in de toekomst volgen.
Voortijdig onderzoek en informatie vergaren
Wellicht herken je het wel; bezoekers die op je website komen maar vervolgens niets kopen. Dit zal ook het geval zijn vóór Black Friday. Consumenten bedenken namelijk vooraf op welke deals ze gaan jagen en bezoeken alvast jouw site voordat de gekte losbarst. Men zal eerst informatie vergaren om uiteindelijk de koop te maken. Zorg er daarom voor dat je voortijdig start met de content in je webshop. Zet vervolgens Re-marketing in, zodat deze bezoekers weer getriggerd worden bij jou een aankoop te doen.
Webshop met cross-sell artikelen.
Wil jij de orderwaarde verhogen? Zorg er dan voor dat je de juiste cross-sell artikelen aanbiedt. Hetzij bij een game console een trending game, bij een TV een HDMI kabel en bij schoenen kun je sokken verkopen. Dit zijn artikelen die vaak impulsief op Black Friday mee worden besteld.
Vraag en aanbod
Als winkelier wil je voldoende voorraad hebben om aan de vraag van Black Friday te kunnen voorzien. Al kan het zeker geen kwaad om in je marketingboodschap in te spelen op de emotie en aan te geven dat het product schaars is. Schaarste is een emotie die juist bij Black Friday stimuleert. Je kunt bijvoorbeeld aangeven ‘hoe weinig voorraad’ er nog is, met de boodschap ‘nog slechts 3 beschikbaar’. Je kunt ook een boodschap tonen waarbij de klok wegtikt; ‘deze actie geldt nog 4 uur’. Nu vraag jij je natuurlijk af hoeveel voorraad je moet hebben? De voorraad is ook afhankelijk van de vraag naar het product. Ook de mate waarin je aandacht besteed aan het product, via de diverse kanalen, spelen een belangrijke rol. Is het je toch niet gelukt om de beschikbare voorraad te verkopen op Black Friday? Dan verleng je de korting gewoon tot Cyber Monday! Vergeet hierover niet te communiceren naar jouw volgers/bezoekers.
Google Shopping vs. Search Ads.
Via Google kun je een Shopping of Search Ads campagne opzetten. Op Black Friday laten veel consumenten zich namelijk inspireren door het beschikbare aanbod. Shopping is zeer geschikt om zichtbaarheid te creëren op productniveau. Google Shopping is namelijk één van de plekken waar de consument prijzen vergelijkt. Als je een productfeed opzet denk dan wel aan goede product titels, productafbeeldingen en productomschrijvingen. Heb je geen voorraad meer? Zorg dan dat je shopping advertentie niet meer wordt getoond om onnodige cliks (en dus kosten) te voorkomen.
Naast zichtbaarheid in Google Shopping zijn zoekadvertenties ook belangrijk. Zet daarom een aparte campagne op voor Black Friday met daarin de termen die hieraan gerelateerd zijn gecombineerd met hetgeen dat jij aanbiedt, hetzij merk en producten. Brede zoektermen zullen de bezoeker leiden naar jouw landingspagina over Black Friday en de specifieke termen zal de bezoeker leiden tot de product of categorie pagina. Bij de Search Ads kun je ook gebruik maken van de ‘promotie extensie’. Dit is een uitbreiding op je Search Ads waarin je extra aandacht kunt schenken aan Black Friday of jouw deal. Bedenk vooraf wel wat je budget is voor Google Ads.
Zet e-mailmarketing in!
Als jij je bestaande klanten wilt bereiken, dan is e-mailmarketing het kanaal bij uitstek om dit te doen. Deel met hen exclusieve acties. Zorg er wel voor dat de ontvangers nieuwsgierig worden door een sterk onderwerp aan de e-mail toe te voegen. Want ja, alleen met een pakkend onderwerp wordt je e-mail ook daadwerkelijk geopend. Tip vanaf onze kant, gebruik ‘tags/segmenten’. Zo kun jij bijvoorbeeld een klant die al vaker heeft besteld een ander bericht sturen dan een klant die zich wel heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief maar nog niets gekocht heeft.
Heb je voldoende voorraad en wil je niet dat je website overbelast raakt op Black Friday? Zorg er dan voor dat de e-mails in etappes verstuurd worden! Je wilt toch niet dat mensen afhaken omdat je website het niet aan kan.
Welke Social Media zet ik in op Black Friday?
Instagram en Facebook zijn geschikte kanalen om jouw Black Friday deal onder de aandacht te brengen. Ook in aanloop naar deze dag is het slim om je volgers al op te warmen op de kortingen die gaan komen. Zoek hierin interacties met volgers, hoe meer interactie een post krijgt, hoe meer volgers hem ook daadwerkelijk te zien krijgen. Tip voor Instagram; gebruik #blackfriday. Zorg er wel voor dat je eventuele vragen ook in korte tijd kunt beantwoorden.
Gebruik een campagne kalender!
Bepaal je boodschap en werk naar Black Friday toe, maak hierbij gebruik van een campagnekalender. Wij maken hierbij altijd gebruik van het AIDA model (attention, interest, desire & action). Het start met het attenderen op de komende acties om men vervolgens te informeren over de deals. Specificeer daarna welke producten er mee doen aan de deals om vervolgens de bezoeker de actie uit te laten voeren. Zet de eerder genoemde kanalen in en zorg voor een relevante boodschap per kanaal.
Vergeet niet om dicht bij jezelf te blijven. Hiermee bedoelen we dat je niet enorm moet afwijken van je huisstijl. Want herkenbaarheid is belangrijk voor zowel de (potentiële) bezoeker. Trek deze stijl door op zowel je website als nieuwsbrief, zodat de Black-Friday beleving voor de bezoeker helemaal compleet is!
Black Friday tips opgesomd.
Maak voorafgaand een communicatie/marketingplan en bepaal de kanalen waarop je wilt communiceren. Een doordacht stappenplan helpt je met het behalen van het maximale resultaat. Blijf trouw aan je huisstijl, want hiermee val je op! Zorg dat je website de hoeveelheid verkeer aan kan! Verdeel jouw deals over de dag, zodat de bezoeker gespreid jouw webshop bezoeken. Voldoe aan de verwachtingen van de klant. Wees duidelijk over eventuele langere levertijden of beperkte beschikbaarheid van de klantenservice. Niet elke bezoeker zal de drukte tijdens deze dagen begrijpen, dus informeer hen goed. Zo voorkom je ook klachten achteraf!
Het bovenstaande is makkelijk gezegd dan gedaan, maar wij helpen je graag mee om samen tot het gewenste resultaat te komen!