Hoe moet je optimaliseren voor featured snippets en positie 0?

Hoe moet je optimaliseren voor featured snippets en positie 0?

De toevoeging van featured snippets op de zoekresultatenpagina’s van Google is een van de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste jaren. Een featured snippet geeft direct een antwoord op een vraag en staat als uitgelicht zoekresultaat bovenaan de organische zoekresultaten. Ze worden ook wel ‘positie 0’ of ’answer box’ genoemd. Het optimaliseren voor featured snippets kan aanzienlijke positieve effecten hebben op het aantal kliks en het verkeer op jouw website.

Zowel zoekmachine specialisten als marketeers moeten pagina’s ontwikkelen met featured snippets in het achterhoofd. Eenvoudige aanpassingen aan het zoekwoordonderzoek en/of contentstrategie zullen waarschijnlijk leiden tot meer klikken, verkeer en omzet.

In deze blog bespreken we wat featured snippets zijn, welke soorten er zijn en hoe je de kans vergroot om als featured snippets of positie 0 getoond te worden.

Belangrijk om te weten

  • Featured snippets op positie 0 hebben een klikfrequentie van 35,1%.
  • Als er geen featured snippet getoond wordt, dan heeft de nummer 1 positie een doorklikratio van 28,5%. Positie één resultaten met een featured snippet hebben een klikfrequentie van 23,3%.
  • De belangrijkste optimalisaties zijn het onderhouden van pagina's met bestaande snippets door content bij te werken, geschikte zoekwoordmogelijkheden te identificeren en een paginastructuur te creëren die klaar is voor fragmenten, waarbij gebruik wordt gemaakt van kopteksten in vraagstijl en beknopte definities.

Wat zijn Featured Snippets?

Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat een beknopt en direct antwoord geeft op de zoekvraag. Ze worden daarom ook wel ‘answer box’ genoemd. Een andere benaming is ‘positie 0’, omdat ze boven het eerste organische resultaat worden getoond. Het uitgelichte zoekresultaat is afkomstig van een website en bevat – net als bij de andere zoekresultaten – een link om naar de website door te klikken.

featured snippets

Niet te verwarren met rich snippets

Rich snippets, die soms worden verward met featured snippets, zijn normale resultaten met aanvullende informatie. Je kunt dan denken aan reviews, prijzen, telefoonnummers, recepten, evenementen en ga zo maar door. Deze zie je vaak terug onder de organische resultaten. Zie het voorbeeld hieronder.

Welke soorten featured snippets zijn er?

Er zijn diverse soorten featured snippets. We bespreken de meest voorkomende featured snippets en laten daarbij ook voorbeelden zien.

Paragraaf

Een paragraaf is verreweg het meest voorkomende type featured snippet. Een paragraaf geeft direct een overzichtelijk antwoord op de vraag die gesteld wordt.

paragraaf


Lijsten

Lijsten bieden informatie van pagina's in de vorm van opeenvolgende punten, zowel bullet points als genummerde lijsten. Het zijn vaak geordende lijsten, bijvoorbeeld een stappenplan.

Lijsten


Tabellen

Ook tabellen zien we vaak terug als featured snippet. Het visualiseert gegevens op een duidelijk manier, zodat je snel een vergelijking kunt maken en informatie kunt opnemen.

Tabellen


Video’s

Video wordt steeds belangrijker en daarom ook vaker getoond in featured snippets. Dit komt niet alleen door het toenemende aantal video’s, maar ook vanwege het feit dat zoekmachines de inhoud van video’s steeds beter begrijpen.

Video's


Mensen vragen ook

Mensen vragen ook-sectie wordt doorgaans niet getoond als positie 0 boven de eerste organische resultaten. Je zult ze op verschillende posities tegenkomen als je door de zoekresultaten scrolt. Gebruikers klikken op drop-downmenu’s in FAQ-stijl om antwoorden op vragen - met betrekking tot de oorspronkelijke zoekopdrachten - weer te geven.

Mensen vragen ook

Niet alle aanbevelingen van Google, zoals de kennisvensters met uitgelichte informatieblokken over plaatsen en bedrijven, worden geclassificeerd als featured snippets. En niet alle resultaten op positie nul zijn featured snippets, want er kunnen ook recepten of nieuwsartikelen getoond worden. Als je website op positie 0 verschijnt, dan zal deze niet worden opgenomen in de overige organische zoekresultaten.

Is positie nul het einde van zoeken?

Nee, positie 0 is niet het einde van het zoeken. Ten eerste verschijnen featured snippets voor iets meer dan 10% van de zoekopdrachten, dus bij bijna 90% van de zoekopdracht niet. En ten tweede, zelfs voor die zoekresultaten die wel featured snippets bevatten, gaan de meeste klikken naar de organische posities. Ten slotte blijkt uit onderzoek dat de aanwezigheid van featured snippets mogelijk afneemt ten gunste van Mensen vragen ook-sectie.  

Positie nul-ranglijsten bereiken: 3 stappen

Het is belangrijk op te merken dat er geen methode is die er gegarandeerd voor zorgt dat jouw content wordt weergegeven als featured snippet. Het volgen van de onderstaande stappen zorgt voor de best mogelijke kans om getoond te worden op positie 0.  En zelfs als je de onderstaande richtlijnen toepast en geen featured snippet behaalt, zullen de SEO-resultaten nog steeds positief zijn vanwege de doorgevoerde optimalisaties.

1. Behouden van bestaande positie 0 resultaten

Bewaak bestaande positie 0 resultaten en voer bij je best presterende pagina’s regelmatig updates door. Controleer regelmatig je posities en grijp in bij eventuele dalingen in de zoekresultaten. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus werk content op de volgende manieren bij om een positie 0 resultaat te behouden:

  • Zorg voor een goede basis qua SEO-optimalisatie: voordat je nadenkt over optimalisaties voor snippets, moet je ervoor zorgen dat je de basisprincipes van on-page SEO volgt. Gebruik beknopte URL’s, relevant opmaakschema, voldoende inhoudslengte, optimale zoekwoorddichtheid en een gemakkelijk leesbare, op headers gebaseerde structuur.
  • Update content op regelmatige basis: Google geeft de voorkeur aan actuele content in featured snippets. Zorg ervoor dat de informatie die je weergeeft up-to-date is en vermeld dat de pagina recentelijk is geüpdatet, bijvoorbeeld met een tag in de trant van "Laatst bijgewerkt op ...".
  • Beantwoord aanvullende gerelateerde vragen: Content van hoge kwaliteit scoort vaak voor meerdere featured snippets. Overweeg om bestaande pagina's uit te breiden met vragen en antwoorden die betrekking hebben op het hoofdonderwerp.
  • Houd bestaande content bij die hoog scoort: pagina's die in de top 10 van de zoekresultaten staan, vooral pagina's die de eerste positie onder een featured snippet innemen, moeten als laaghangend fruit worden beschouwd. Houd er rekening mee dat niet alle content in aanmerking komt voor featured snippets. Als je denkt een antwoord van hogere kwaliteit kunt geven dan het huidige fragment, is het de moeite waard om de content van jouw best presterende pagina's bij te werken.

Het updaten van content kost relatief weinig tijd (en geld), maar levert grote voordelen op in termen van het behouden van verkeer, vooral voor content die substantiële leads genereert. Mogelijk heeft het updaten van content ook positieve invloed op de posities in de zoekresultaten.

2. Content maken voor featured snippets

Het maken van content voor featured snippets is meestal vrij eenvoudig in die zin dat er slechts kleine wijzigingen nodig zijn in de bestaande werkwijze voor content creatie. Kleine aanpassingen in het zoekwoordonderzoek en het optimaliseren van de structuur van een artikel kunnen aanzienlijke gevolgen hebben. Volg de onderstaande tips om content te optimaliseren met featured snippets in gedachten:

  • Baseer content rondom vragen: zoekopdrachten met vraagstellingen, beginnend met woorden als 'waarom', 'hoe', 'als', 'doen', enz., leveren doorgaans featured snippets op. Maak waar mogelijk content rond deze zoekopdrachten of wijd er op zijn minst sub-secties aan.
  • Maak content voor zoekopdrachten die al featured snippetstonen: zoekopdrachten die al featured snippets opleveren, bieden haalbare kansen als je in staat bent om kwalitatieve en meer gedetailleerde content te maken.
  • Structureer pagina's in een Q&A-formaat: maak effectief gebruik van koppen, bijvoorbeeld met vragen als specifieke sub-koppen. Om de relevantie te vergroten moet je de gebruikte woorden in koppen en antwoorden afstemmen op de zoekopdracht.De secties “Mensen vragen ook” en “Mensen zoeken ook naar” bieden daarbij waardevolle informatie.

3. Wees niet bang om een no-snippet tag te gebruiken

In sommige gevallen presteren featured snippets of positie 0-resultaten slechter dan de top 5 van de organische zoekresultaten. Soms is het belangrijker om mensen naar een bestemmingspagina te trekken dan om positie nul in te nemen. Een featured snippet kan onbedoeld al een antwoord geven op de vraag, waarnaar de zoeker niet doorklikt naar jouw website en dus niet verder converteert.

Houd waar mogelijk conversies bij voor en na het bereiken van een positie 0 om te bepalen welk scenario het beste is voor jouw pagina. Het is mogelijk om je af te melden voor featured snippets door de no-snippet-tag te gebruiken. 

Tot slot

Optimaliseren voor featured snippets is een essentieel onderdeel van een effectieve SEO-strategie. Het is vrij eenvoudig om de kansen te vergroten en het levert in potentie veel verkeer op. Ga er echter niet vanuit dat featured snippets altijd de beste oplossing zijn. Soms is het beter om in standaard zoekresultaten te rangschikken. De zoekintentie achter een zoekopdracht is een belangrijke factor als het gaat om featured snippets en positie 0 resultaten. Zoekers die snel een antwoord willen op een vraag als "Hoe laat is het in Amsterdam?" gaan niet naar een website als het nodig is, want ze vinden het antwoord al op de zoekresultatenpagina. Andere zoekers, zoals diegenen die geïnteresseerd zijn in het kopen van een item of het lezen van een diepgaand item, zullen bijna altijd vanuit de featured snippets doorklikken naar de website.

Hulp nodig bij de optimalisatie voor featured snippets?

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website zodat je meer kans hebt om getoond te worden als featured snippet? Of bij andere diensten die gerelateerd zijn aan SEO of zoekmachineoptimalisatie? Neem dan contact met ons op!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions


Content manager
Doreen Metin-Kuipers
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Doreen!