Structured data

Structured data

Zoekmachines hebben te maken met een oneindige hoeveelheid aan informatie. De uitdaging ligt in het sorteren en interpreteren van deze gegevens. Pas als de informatie voldoende begrepen kan worden, wordt deze informatie gebruikt. De techniek op een pagina is dus een essentieel onderdeel. Deze techniek wordt ook wel structured data genoemd.  Door Structured data hebben websitebeheerders de mogelijkheid de zoekmachines te helpen met het begrijpen en interpreteren van hun website en informatie. In deze story vertellen we hoe structured data effect heeft op SEO en hoe je zoekresultaten kunt genereren om vervolgens een hogere CTR te krijgen.

De invloed van Structured data op SEO

Structured data is code die je gebruikt om informatie over een webpagina te geven. Door de content op een website of webshop te structureren, kunnen de zoekmachines eenvoudiger bepalen waar de pagina’s in jouw website over gaan. De gestructureerde informatie zorgt ook voor uitgebreide weergaven in de zoekresultaten. Deze uitgebreide weergaven noemen we rich results, hieronder vallen de rich snippets, rich cards en featured snippets.

Meer over rich results

Rich snippets ken je vast wel. Dit zijn de review-sterren die de gemiddelde beoordeling van een bedrijf of een product weergeven. Rich cards biedt een website eigenaar een nieuwe mogelijkheid om op te vallen in zoekresultaten. Zo is het mogelijk om als restauranteigenaar je menu te tonen. Zo kan de bezoeker sneller beoordelen of hij/zij bij het restaurant wil gaan eten. Met featured snippets introduceerde Google de functie ‘vind direct antwoord op je vraag’. Tegenwoordig worden er steeds meer vragen een Google gesteld en als zoeker wil je zo snel mogelijk antwoord.

Uit welke onderdelen bestaat structured data

Naast rich results wordt er ook gekeken naar breadcrumbs, ook wel kruimelpad genoemd. Door een website te voorzien van een kruimelpad, geef je Google informatie over de manier waarop je website is opgebouwd. Het is je misschien ook wel opgevallen dat er tegenwoordig een carrousel in de zoekresultaten wordt weergegeven? Deze toont relevante artikelen, boeken, recepten, opleidingen, restaurants etc.. Met behulp van deze feature wordt er extra informatie weergegeven; de titel, een afbeelding, recensie en link naar de pagina. Daarnaast heb je nog de onderdelen ‘events, jobs en local business’. Hoe deze verder toegepast worden behandelen we graag met jou persoonlijk. 

Kiezen van het juiste structured data-format

Nu kunnen we je in deze story wel helemaal gaan uitleggen hoe wij structured data toepassen en waar wij rekening mee houden, maar daar zijn in het verleden al genoeg artikelen over geschreven. Daarom bepalen we graag met jou welke data-types en formats het beste bij jouw onderneming passen. Zodat data goed geïmplementeerd wordt en jouw website prominenter in zoekresultaten wordt getoond.

Wil jij weten wat Structured data voor jouw webshop of website kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op


Connector