Wat is beter, SEO of SEA?

Wat is beter, SEO of SEA?

Online marketing betreft alle activiteiten en (marketing) kanalen die wij beheersen en daardoor regelmatig inzetten bij het uitwerken van een communicatieplan! Hiertoe behoren ook SEA en SEO, maar wat is nou eigenlijk beter? In deze story vertellen wij graag hoe deze twee samen gaan om uiteindelijk het gewenste resultaat te bereiken.

Betekenis SEO en SEA

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. Vertaald in het Nederlands betekent dit simpelweg ‘Zoekmachine optimalisatie’. Het is een verzameling van uiteenlopende technieken die zich richten op het optimaliseren van de vindbaarheid van een website of pagina. En wellicht raad je het al, maar de afkorting SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’. In het Nederlands beter bekend als ‘Zoekmachine adverteren’. Bij het aanmaken van een campagne in AdWords (Google Ads) stellen wij als adverteerder relevante zoekwoorden in wanneer de advertentie getoond zou moeten worden. 

Kort gezegd betekent SEA eigenlijk gewoon geld betalen voor je zichtbaarheid en met SEO zorg jij zelf ervoor dat je website beter gevonden wordt. Het verschil zit hem niet alleen in het betalen, maar ook in de uitvoering. Bij adverteren kun je de tekst richten op wat je wil verkopen en minder op wat je moet vertellen om bovenaan te komen.

Wat is dan beter? SEO of SEA?

Wij bekijken wat de beste opties zijn voor jou (als opdrachtgever). Hierbij kijken wij verder dan de voor- en nadelen van SEO en SEA. Want ja, beide opties hebben voor- en nadelen. De inzet ervan hangt af van de doelstellingen die worden gesteld. Dit gaat gepaard met zoekwoorden, de website en de concurrentie. Bij beide technieken kijken wij welke de meeste kans heeft van slagen met in ons achterhoofd dat beiden technieken elkaar versterken.

Per webshop of website is het dus verschillend welke techniek beter is om je online vindbaarheid te versterken. Om hier antwoord op te kunnen geven doen wij eerst een uitgebreid onderzoek op het gebied van concurrentie, zoekwoorden en de website.

Het onderzoek

Bij het onderzoek kijken wij naar de concurrentie, de zoekwoorden en de website. Soms is er gewoon teveel concurrentie om er organisch mee te scoren, met name als het om een beginnende website gaat. Het zoekwoord is dan ‘te hoog gegrepen’ om direct resultaat te boeken. Er kan dan wel een hele tekst geschreven worden, maar als deze op korte termijn rankt op de 5e pagina, zal bijna niemand de pagina ooit bereiken. Ook op het gebied van SEA krijg je te maken met concurrentie. Populaire zoekwoorden in de advertenties kunnen namelijk vrij duur zijn. Echter, directe resultaten kunnen wel op korte termijn geboekt worden terwijl de lange termijn neigt naar SEO. Dit is dan ook de reden dat SEO en SEA heel goed samen gaan. Maak een SEO pagina en ga hier eerst mee adverteren in Google of een andere zoekmachine. Het bezoekersaantal wordt versterkt en met de juiste CTA’s zal de bezoeker je website verder onderzoeken/bezoeken. Hierdoor zien de zoekmachine ‘positieve’ activiteiten op je website en zal deze meenemen in de SEO score. 

Ontdek waar jouw kansen liggen

Wil je graag weten hoe jouw bedrijf scoort op het gebied van SEO en SEA? Doe dan onze online marketing scan. In dit uitgebreide adviesrapport ontvang je - voor €0 - concrete tips om jouw online marketingcampagnes te optimaliseren. 

Vraag een online marketing scan aan


Creative Director