Wel of geen slider op je website gebruiken?

Bij Ittica Media krijgen we vaak de vraag of we ook een slider kunnen ontwikkelen voor de nieuwe webshop of website. Het ziet er leuk uit en binnen een paar seconden laat je super veel content aan je doelgroep zien. En het lijkt inderdaad heel leuk, maar het is een stuk minder effectief dan je waarschijnlijk denkt. Cijfers tonen namelijk aan dat sliders helemaal niet zo effectief zijn en door veel mensen juist als 'irritant' worden ervaren. Hoe dat precies zit en wat sliders eigenlijk zijn? Wij leggen je het hier uit.

Wat is een slider?

Een slider is een slideshow waarin je meerdere afbeeldingen laat zien. Je geeft met een slideshow bepaalde producten extra aandacht door ze uit te lichten op bijvoorbeeld de homepagina. Je kunt zelf afbeeldingen kiezen en een bepaalde tijd instellen hoe lang deze beelden op de homepagina moeten staan. Er worden vaak buttons of tekst aan toegevoegd zodat er als het ware een verhaal kan worden verteld. Maar komt dat verhaal ook over bij je doelgroep?

Slider op je website; wel of niet?

Sliders zijn conversiekillers

Uit veel onderzoeken blijkt dat een slider weinig kliks oplevert, dit noemen ze ook wel een conversiekiller. Het verhaal komt dus totaal niet over bij je doelgroep, waar je zo op had gehoopt. Dit is uit diverse tests gebleken, zoals die van Jakob Nielsen en Yoast. Slide 1 wordt nog redelijk goed gezien bij de gebruikers, maar dit wordt bij slide 2 al een behoorlijk stuk minder, moet je nagaan hoe het bij slide 5 zit. De ene slideshow gaat te traag, de ander te snel en bezoekers hebben ook nog eens weinig geduld, je kunt het bijna nooit goed doen. Bovendien kunnen ze ook nog eens zorgen voor een trage website.

Sliders zorgen voor een langzame website

Een langzame website, niets is zo irritant als dat, toch? Veel bezoekers haken na drie seconden al af. En naast dat bezoekers afhaken, zorgt een langzame website ook voor een slechtere positie in de zoekresultaten. Sliders hebben bijvoorbeeld veel code nodig om te kunnen fungeren en er worden meerdere, zware afbeeldingen ingeladen. 

Weergave op mobiel

Steeds meer sliders schalen tegenwoordig mee met het scherm, maar wij zien nog regelmatig voorkomen dat afbeeldingen uitvergroot worden. Dit ziet er gek uit en soms is de tekst niet eens te lezen. Sliders nemen veel ruimte in beslag waardoor er weinig overblijft voor andere tekst op je homepagina. Dit is weer nadelig voor de zoekresultaten in Google. 

Zoals je waarschijnlijk al dacht, raden wij klanten om deze redenen af om een slider te plaatsen op de pagina. Maar we horen je denken, wat zijn dan geschikte alternatieven?

Kies voor een vaste foto of video

Één foto of een video zal een stuk overzichtelijker zijn voor je bezoekers. Ze houden de aandacht en de foto, tekst en button (CTA) zijn prominent aanwezig. De bezoekers hebben geen keuzestress tussen verschillende afbeeldingen of buttons en zullen eerder gaan klikken. Wil je toch meer content laten zien dan één afbeelding? Ga dan voor een video. Een video wordt beter ervaren dan een slideshow omdat het vaak natuurlijker is en houdt daardoor meer aandacht. Een video kan ook altijd gepauzeerd worden wanneer de bezoeker dit wil. Zorg er wel voor dat een video (met geluid) niet direct gaat afspelen wanneer een bezoeker op je website komt.


Mark IJmker
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Mark!