Slim omgaan met prijzen.
Meer verkoop door psychologisch in te spelen

Conversieverhoging door psychologische prijzen

Een prijs van een product is, zoals je waarschijnlijk wel weet, een onzettend belangrijk facet waardoor jouw klant wel of niet overtuigd raakt. Bij een verkeerde prijs of verkeerde weergave van de prijs kun je dan ook veel conversies mislopen. Bij BonneBella wisten wij conversieverhoging te realiseren door het inzetten van psychologische prijzen. Benieuwd wat het is en hoe wij dit hebben gedaan? Lees dan verder.

Wat zijn psychologische prijzen?

Psychologische prijzen zijn prijzen die zijn ontworpen om een psychologisch effect op de consument te hebben, waardoor ze meer geneigd zijn tot aankoop over te gaan. Het gebruik van psychologische prijzen is een slimme strategie die inspeelt op de emoties en percepties van potentiële klanten. Het kan je conversies aanzienlijk verhogen door het creëren van een gevoel van waarde, urgentie en verleiding. Een aantal bekende voorbeelden zijn:

1. Charmeprijzen

Deze vorm zie je dagelijks voorbij komen. In folders, op webshops en in fysieke winkels. Charmeprijzen eindigen op het cijfer 9. Bijvoorbeeld €19,99 in plaats van €20. Dit wordt vaak gebruikt omdat het de perceptie van een lagere prijs creëert en consumenten aantrekt.

Psychologische prijzen

Prijzen in de afbeelding zijn ter voorbeeld

2. Bundelaanbiedingen

Het aanbieden van bundelaanbiedingen kan een effectieve manier zijn om de waarde van jouw producten of diensten te vergroten. Bijvoorbeeld, "Koop X en ontvang Y gratis!" Dit stimuleert de consument om meer te kopen om te profiteren van het voordeel.

Bundelaanbiedingen

Afbeelding is ter voorbeeld

3. Beperkte beschikbaarheid

We weten natuurlijk al door de 7 principes van Cialdini dat dit een effectief hulpmiddel is. Door de schaarste van het aanbod te benadrukken, kun je een gevoel van urgentie creëren bij potentiële klanten. Bijvoorbeeld, "Alleen vandaag beschikbaar!" of "Wees snel er is er nog maar 1 beschikbaar!". Dit moedigt de consument aan om onmiddellijk tot aankoop over te gaan, uit angst om de kans te missen.

7 principes van Cialdini

Afbeelding is ter voorbeeld

4. Gebruik kortingen

Door orginele prijzen en kortingsprijzen te laten zien, zijn potentiële klanten sneller geneigd om over te gaan tot aankoop. Het is wel belangrijk om dit visueel goed weer te geven zodat er geen onduidelijkheid ontstaat. Denk hierbij aan afstand tussen de regels, lettertype en kleur.

Korting gebruiken

Afbeelding is ter voorbeeld

Er zijn nog veel meer voorbeelden op het gebied van prijspsychologie. Heb je het idee dat jij dit ook zou kunnen verbeteren op jouw webshop? Neem gerust contact met ons op en dan bekijken wij jouw website. Het is ook mogelijk om gratis een volledige online marketing scan aan te vragen. Maar hoe hebben wij dit voor BonneBella ingezet?

Psychologische prijzen bij BonneBella

Bij BonneBella zijn er een aantal dingen die we hebben toegepast waardoor de conversie op de webshop is verhoogd. De optimalisaties zoals charmeprijzen, schaarste en bundelaanbiedingen hebben goed gewerkt, maar vooral de kortingsprijzen hebben gezorgd voor een flinke stijging. Dit zijn van/voor prijzen die zowel te zien zijn in het productoverzicht als op het product zelf. Nadat wij erachter kwamen dat de van/voor prijzen werkten, hebben we ook nog getest hoe wij deze op de beste manier aan de klant kunnen tonen.

Bezoek de website