Conversie optimalisatie met een CRO specialist

Heb jij tal van bezoekers op jouw website of webshop, maar blijven de conversies achterwege? Dat zou kunnen liggen aan diverse factoren. Door in te zetten op Conversion Rate Optimization haal je meer uit je website of webshop. Weet je niet hoe je dit moet realiseren? Een CRO specialist is jouw uitweg naar een succesvollere website of webshop.

Wat is CRO?

Om te begrijpen wat er bedoeld wordt op deze pagina, is het makkelijk om te weten wat CRO betekent. CRO staat voor Conversion Rate Optimization, ook wel conversieratio optimalisatie. Het conversieratio is het procentueel aantal mensen van de bezoekers dat daadwerkelijk op conversie over gaat.

Een voorbeeld:
Heb je 100 bezoekers en kopen er 3 mensen, dan is je conversieratio 3%. Natuurlijk wil je als ondernemer dit getal zo hoog mogelijk hebben. Daarom bestaat conversieratio optimalisatie.

Wat doet een hoger conversieratio?

Een hoger conversieratio betekent meer converterende klanten. Door een situatie te schetsen, krijg je een heel goed beeld van de betekenis van een verbeterd conversieratio.

Geschetste situatie

Stel je voor, je hebt een Facebook Ads campagne lopen. De gemiddelde kosten voor een klik bedragen €0,50 per klik. Hiermee ontvang je 1000 bezoekers per maand. De kosten van de Facebook Ads bedragen daarmee €500. In je webshop verkoop je producten voor €100 per stuk. Inkoop kost het product €60,-. Je winstmarge is dus €40 per verkocht product.

30 producten worden verkocht, wat betekend dat je een conversieratio hebt van 3%. De kosten per conversie zijn 500 / 30 = €16,67. 

De omzet bedraagt dan 30 x €100 = €3000. De bruto winst is dan 30 x €40 = €1200. Haal daar de kosten van de Facebook Ads vanaf en je krijgt de som: €1200 - €500 = €700 netto winst. Per verkocht product houdt je dan €700 / 30 = €23,33 over. Dit is je netto winst.

Wanneer het conversieratio wordt verhoogd, veranderen alle getallen mee. Wanneer je dan dezelfde som maakt kom je uit op een netto winst van €27,50 per product. Snap je het nog?! ;-)

Het resultaat van een hoger conversieratio

Nu kun je heel erg mooi zien dat niet alleen de kosten per conversie omlaag gaan, maar ook de netto winst stijgt. Het conversieratio verhogen geeft een sneeuwbaleffect. Doordat je meer geld overhoudt per conversie kun je ook meer geld investeren in de Facebook Ads wat vervolgens weer meer winst opleverd. Op deze manier blijf je je concurrenten voor, doordat zij op een gegeven moment niet meer winstgevend kunnen investeren in advertenties. 

Jouw conversieratio verhogen?

De websites van Ittica Media zijn gemaakt in Fundamental, ons eigen beheersysteem geoptimaliseerd voor conversie. Wil jij een een website of webshop met een hoog conversieratio? Start nu met een website of webshop in Fundamental of laat de experts van Ittica Media uw huidige website optimaliseren!

Contact met Ittica Media

 

Jesse Stoel
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Jesse!