E-mail marketing benchmark 2023
Door de jaren heen heeft e-maildata ontzettend veel ontwikkelingen doorgemaakt. Deployteq houdt zich hiermee bezig en deelt al 20 jaar ieder jaar een benchmark. In de benchmark van 2023 werden ruim 3,6 miljard e-mails en mobiele berichten onderzocht die zijn verzonden met het platform van Deployteq. Het doel hiervan is dat marketeers eigen campagnes hiermee kunnen vergelijken en hier hun strategie op aan kunnen passen. In dit artikel delen wij de belangrijkste KPI's en statistieken uit de E-mail Benchmark van 2023.
De belangrijkste resultaten uit de E-mail Benchmark
We vallen maar gelijk met de deur in huis en vertellen je de belangrijkste resultaten uit de benchmark. In het overzicht hieronder zie je belangrijke KPI's die eigenlijk al jaren gebruikt worden. De gemiddelde accepted rate is 99,66% en de populairste verzenddag is donderdag. De grootste piek in verzendvolume is 12:00 uur. Er zijn een aantal dingen opvallend aan de cijfers als we deze vergelijken met vorige jaren:
- De accepted rate (hoeveel emails er succesvol worden afgeleverd) is de afgelopen jaren verbeterd. Deze was in 2008 96,70% en is inmiddels gestegen naar maarliefst 99,66%
- De click through rate is in de gedurende 20 jaar gehalveerd. Deze was in 2008 namelijk 6,65%, maar is inmiddels gedaald naar 3,04%. Dit kun je je misschien wel voorstellen met alle e-mails die je dagelijks in de mailbox ziet verschijnen.
- Ondanks de ontwikkelingen vanuit Apple in 2021 (Mail Privacy Protection) waarmee gebruikers de mogelijkheid krijgen om gegevens zoals het openen van een mail en de locatie uit te schakelen, is de Open Rate (OR) nog steeds een veel gebruikte KPI. Echter blijkt uit het onderzoek van Deployteq dat de gemiddelde open rate exclusief door machine gegenereerde opens 28,2% is en met machines gegenereerde opens 36,61% is. Uit het onderzoek is ook gebleken dat zowel in de B2B als in de B2C sector de meeste e-mails werden geopend op mobiel. De OR is alleen moeilijk te vergelijken vergeleken met vorige jaren door de machine gegenereerde opens.
Het ideale verzendmoment voor 2023
Je zult het misschien niet verwachten, maar zondag is in 2023 de minst populaire verzenddag om een e-mail te versturen. Dit geldt voor B2C en B2B. De populairste verzenddag is donderdag en op deze dag is ook de open rate het hoogst, namelijk 29,24%. Uit het onderzoek is gebleken dat bij retail en e-commerce de populairste verzenddag vrijdag is. Branches zoals media & uitgeverijen en industrie & producenten hebben de minst uitgesproken voorkeur.
En hoe laat moet je jouw email dan verzenden? Het populairste tijdstip van 2023 is rond 12:00 uur. We adviseren om zelf te testen met bijvoorbeeld A/B testen wat voor jouw het ideale verzendmoment is.
Mobile marketing
De meeste opens en kliks in e-mailcampagnes worden behaald op mobiele apparaten. Maar e-mailmarketing is niet de enige vorm van mobile marketing; tegenwoordig zijn er ook twee andere populaire kanalen. Dit zijn pushnotificaties en SMS berichten. Een push notificatie is een melding die op je mobiel wordt getoond vanuit meestal een app. Dit kan bijvoorbeeld een kortingsactie zijn of een nieuwe collectie die live staat, je hebt het vast wel eens voorbij zien komen.
E-mailmarketing trends voor 2023
Respondenten op het onderzoek geven aan dat zij verwachten dat datagedreven campagnes de grootste trend van 2023 zal zijn. Dit is het versturen van e-mails die gebaseerd is op data over klanten en hun gedragingen. Een voorbeeld hiervan is dat je in de bestelgeschiedenis ziet hoelaat de klant meestal besteld en wanneer de klant mails opent. Op basis van deze informatie bepaal je het ideale verzendmoment. Er zijn nog honderden voorbeelden op het gebied van data-driven e-mailmarketing. Ben je nieuwsgierig? Neem eens contact met ons op.
Jouw resultaten vergelijken met de benchmark
Liggen jouw resultaten in lijn met het onderzoek? Of zeggen jouw resultaten totaal iets anders? Wij zijn benieuwd! Via Deploytec kun je de benchmark downloaden en je resultaten vergelijken. Neem voor vragen gerust contact met ons op en wie weet kunnen wij jou verder helpen op het gebied van e-mailmarketing.