Wat is lokale SEO en wat zijn de voordelen?

Wat is lokale SEO en wat zijn de voordelen?

Als we het antwoord op een vraag of probleem niet snel weten, dan grijpen we vandaag de dag al snel naar het internet en in het bijzonder de zoekmachines. Hetzelfde geldt als we proberen een nieuw restaurant te ontdekken of het dichtstbijzijnde tankstation te vinden. Zoekmachines vertellen ons welke lokale plaatsen, zoals restaurants en tankstations, bij ons – afgestemd op onze huidige locatie – in de buurt zijn. Wil je weten voor welke lokale SEO-voordelen jouw bedrijf in aanmerking komt als je jouw website met succes optimaliseert? Lees dan vooral door!

Wat is lokale SEO?

We hebben het al uitgebreid gehad over het belang van SEO, maar nu is het tijd om een tandje bij te zetten en te praten over het belang van lokale SEO.

Bij lokale SEO richt je jouw optimalisaties op het bereik van bezoekers in jouw omgeving, plaats of regio. Als iemand in Haarlem bijvoorbeeld op zoek is naar een bakkerij, zoeken ze zoiets als ‘beste bakkerij in Haarlem’ of ‘bakkerij bij mij in de buurt’.

Die zoekwoorden ("in [stad]" en "bij mij in de buurt") vertellen de zoekmachine om resultaten weer te geven voor lokale bedrijven in dat gespecificeerde gebied. Lokale bedrijven die hun website optimaliseren voor lokale SEO, worden in de zoekresultaten weergegeven als een zogenaamd local 3-pack dat je hieronder kunt zien. 

Waarom heb je lokale SEO nodig?

We hebben het regelmatig gehad over de algemene benadering van SEO en de daarbij horende optimalisaties, maar nog niet vaak over het belang van lokale SEO. Je zult wel denken: “Waarom heb ik nu opeens twee soorten SEO nodig? Is eentje nog niet genoeg?”.

Om je vraag te beantwoorden, ja, traditionele SEO is genoeg om je merk naar buiten toe te presenteren. Maar als je een fysieke winkel hebt waar je mensen naartoe probeert te trekken, heb je meer nodig dan alleen traditionele SEO.

Traditionele SEO helpt de zichtbaarheid van jouw website op wereldwijde schaal te verbeteren, maar dat leidt alleen maar tot verkeer naar jouw website. Dit is natuurlijk geweldig en voor vele bedrijven ook voldoende. Maar als je afhankelijk bent van bezoekers in de fysieke winkel, zoals een restaurant van mensen die komen eten, dan is dat vaak niet genoeg. Om verkeer naar jouw restaurant te leiden heb je lokale SEO nodig om in contact te komen met bezoekers in jouw omgeving.

7 lokale SEO-voordelen

SEO heeft erg veel voordelen. Laten we eens dieper ingaan op de voordelen voor jouw bedrijf als je jouw website optimaliseert voor lokale SEO. We bespreken 7 voordelen.

  1. Meer voetverkeer of fysieke bezoekers
    Heb je wel eens een lokaal bedrijf online gevonden en dat je dacht: "Huh, ik wist niet eens dat deze plek bestond"?. Dat is het mooie van lokale SEO. Als jouw winkel of restaurant onopgemerkt blijft door lokale bezoekers, kan lokale SEO je helpen om jouw zichtbaarheid te vergroten en jouw winkel meer bekendheid te geven. Een van de redenen waarom lokale SEO belangrijk is, is het fysieke bezoekersaantal dat het voor jouw winkel kan genereren. Maandelijks bezoeken mensen meer dan een miljard bedrijfslocaties via de zoekresultaten van Google. Met lokale SEO kun je waardevol voetverkeer binnenhalen waarvan je weet dat ze op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

     

  2. Relevant verkeer
    Je stimuleert niet alleen het fysieke winkelverkeer met lokale SEO, je leidt ook relevant verkeer naar jouw website. Door lokale klanten te targeten, kun je bezoekers bereiken die actief op zoek zijn naar jouw producten en diensten.

    Misschien herinner je je de welbekende marketingtrechter of sales funnel nog wel? Het relevante verkeer dat je via lokale SEO genereerd bestaat uit potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw producten of diensten en klaar zijn om een ​​aankoop te doen. Met dit in gedachten kun je jouw marketingtactieken en call-to-actions (CTA's) aanpassen. Je kunt je focussen op klanten die al verder in de marketingtrechter zijn (en niet pas net in contact komen met de marketingtrechter), bijvoorbeeld de laatste fase voor het doen van een aankoop. Op die manier laat je mensen converteren die dichter bij een aankoop staan en dus omzet in het laadje brengen.

  3. Betere conversiepercentages
    Lokale SEO-voordelen, zoals meer fysieke verkeer en relevant websiteverkeer, kunnen ook jouw algehele conversiepercentages verhogen. Het merendeel van de lokale zoekopdrachten resulteert namelijk in conversies. Als je dat optelt bij de conversies die je genereert met de marketing die je al deed, dan heb je goud in handen.

    Het nieuwe verkeer dat je vanuit lokale SEO naar jouw website trekt, kan je helpen om een ​​toename te zien in diverse gebeurtenissen, zoals het indienen van contactformulieren, het aantal telefoontjes of e-mails, de inschrijvingen voor nieuwsbrieven en natuurlijk de verkoopcijfers.

  4. Verhoogde zichtbaarheid
    We kunnen de voordelen van lokale SEO niet benoemen zonder de zichtbaarheid van de website te vermelden.

    Lokale SEO verhoogt jouw zichtbaarheid op een paar verschillende manieren. Zoals we eerder vermelden, krijg je meer fysieke bezoekers naar jouw winkel, waardoor de zichtbaarheid van de fysieke locatie van jouw website verbetert.

    In de online wereld verbeter je de zichtbaarheid van jouw bedrijf en website aanzienlijk, omdat jouw SEO-inspanningen het zichtbaar maken voor zowel lokale als niet-lokale gebruikers.

    Traditionele SEO-inspanningen zorgen ervoor dat iedereen jouw site kan bezoeken, maar lokale SEO zal naar jouw lokale gebruikers verwijzen en hen aanmoedigen om je persoonlijk in jouw fysieke winkel te bezoeken.

  5. Bouw vertrouwen op binnen de gemeenschap
    Denk aan de mensen in je omgeving. Als je op zoek bent naar een leuke plek om te eten, dan vertrouw je op wat de lokale bevolking zegt over de restaurants, toch? De mening van andere mensen over bedrijven zullen uiteindelijk op de een of andere manier je eigen mening beïnvloeden.

    Wanneer je goede reviews krijgt van de lokale bevolking, stijgt jouw geloofwaardigheid en dat kan nog meer waardevolle potentiële klanten aantrekken.

    Jouw lokale SEO-aanwezigheid kan je helpen om nieuwe klanten aan te trekken. En wanneer je kwalitatieve producten en diensten levert, zullen die nieuwe klanten mogelijk positieve reviews achterlaten. Deze reviews kunnen een doorslaggevende factor zijn voor gebruikers die proberen te kiezen tussen jou en twee andere bedrijven, bijvoorbeeld die ook in het local 3-pack getoond worden.

    Met jouw lokale SEO-strategie kun je jouw reviews beheren en gebruiken om meer klanten naar jouw bedrijf te leiden.

  6. Mogelijkheden voor linkbuilding
    Met lokale SEO creëer je meer content die je helpt om hoger te scoren op de zoekwoorden die jij wilt. Dit betekent een grotere zichtbaarheid in de zoekresultaten, niet alleen van klanten, maar ook van andere bedrijven.

    Wanneer je content maakt die informatief is, een probleem oplost en/of inzicht biedt in een belangrijk of actueel onderwerp in de branche, kun je backlinks verdienen van andere bedrijven. Backlinks zijn links van een andere website naar die van jou. Als je waardevolle content maakt die nuttig is voor anderen, dwing je een hoge positie af in de zoekresultaten, waardoor jouw website wordt getoond aan andere bedrijven, bloggers en professionals uit de branche die je als hulpbron zouden kunnen gebruiken.

    Het verdienen van een backlink is als een bewijs van de geloofwaardigheid. Wanneer gebruikers door andere websites bladeren en zien dat er naar jouw website wordt verwezen, zien ze dat het ene bedrijf het andere vertrouwt. Het genereren van backlinks boost bovendien jouw rankings in de zoekmachine.

  7. Lagere advertentiekosten
    Lokale bedrijven hebben hun lokale publiek nodig. Daarom gaat een deel van hun budget naar advertenties via banners, lokale tv-advertenties en billboards. Hoewel dit beproefde methoden voor lokaal adverteren zijn, kan lokale SEO ervoor zorgen dat hier minder marketingbudget naartoe gaat. Door jouw website te optimaliseren voor lokale SEO kun je meer bekendheid krijgen en meer potentiële klanten aantrekken, zonder dat je hoeft te betalen voor advertenties of banners.

lokale seo

Hulp nodig bij lokale SEO?

Nu je weet wat de voordelen zijn van lokale SEO, sta je vast te trappelen om zelf aan de slag te gaan met het optimaliseren van jouw website voor lokale SEO. Heb je hulp nodig bij lokale SEO? Vraag dan onze gratis SEO quickscan aan. Met deze waardevolle adviezen kun je direct aan de slag om hoger te scoren in zoekmachines!

Ik wil hoger scoren in Google

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer


Contentmanager
Nina Klein
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Nina!