On page SEO

Het optimaliseren van on page SEO, ook bekend als on-site SEO, is een cruciaal proces om je webpagina's te verbeteren en een hogere positie in zoekmachines te behalen. Het omvat het aanpassen en optimaliseren van verschillende elementen op je pagina's, waaronder de inhoud, title tags, interne links en meer.

Ontdek alle diensten van Ittica Media

On page SEO en off page SEO

On page SEO en off page SEO; Wat zijn nou de verschillen? Te beginnen met on page SEO. Dit omvat allerlei SEO werkzaamheden op een website of webshop zelf. Denk hierbij aan het toevoegen van afbeeldingen, het schrijven van geoptimaliseerde Title Tags, paginasnelheid verbeteren en content schrijven. 

Off-Page SEO beperkt zich enkel tot externe bronnen. Buiten jouw eigen website dus. Denk hierbij aan linkbuilding bijvoorbeeld of de optimalisatie van je Google Mijn Bedrijf profiel.

Je hoeft je niet alleen bezig te houden met het één óf het ander. Beiden werken juist heel goed samen en kunnen niet ontbreken in een doordachte SEO strategie. Het voordeel van on page zoekmachine optimalisatie is wel dat je dit meer in eigen hand hebt, 

Synergie tussen on page SEO en off page SEO

On page en Off-Page SEO vullen elkaar aan als de perfecte danspartners. Ze werken hand in hand om een doordachte SEO-strategie te creëren die de zoekmachines versteld doet staan en jouw doelgroep aanspreekt. Je hoeft je niet te beperken tot een van beide - ze vormen samen een krachtige combinatie die essentieel is voor online succes. Het voordeel van on page SEO is dat je hier zelf meer controle over hebt, en wij als Ittica Media hebben de finesse om dit tot in de perfectie uit te voeren.

On page SEO: Waarom eigenlijk?

Zoekmachines zoals Google gebruiken content op de pagina om te kijken of het past bij de interesse van de potentiële bezoeker. Wanneer de interesse van de gebruiker en de pagina matchen, zal de pagina getoond worden aan hem/haar. Dat betekent dus dat Google waarde hecht aan je on page SEO waardes om deze te weerspiegelen in de ranking.

Aan de slag met on page SEO

On page SEO bevat dus alle elementen die zich op een webpagina bevinden en bijdragen aan het goed scoren in zoekmachines. Een greep uit deze elementen:

  1. URL
  2. Structuur middels Headings (H1, H2, H3)
  3. Interne links
  4. Externe links
  5. Laadsnelheid
  6. Afbeeldingen
  7. TAB Title
  8. Meta description
  9. Call To Action
  10. HTML Text Ratio
  11. Semantic Search
  12. Structured Data

On page SEO

1. URL 

Een URL (Uniform Resource Locator) is een adres waarmee je een specifieke bron, zoals een website of een bestand, kunt vinden op het internet. Bijvoorbeeld: https://www.itticamedia.nl/on-page-seo

Belangrijk is dat je je main zoekwoord gebruikt in je URL. Ben je loodgieter XYZ in Meppel en wil je je diensten promoten in Hoogeveen? Dan is je zoekwoord waarschijnlijk 'Loodgieter Hoogeveen'. Je URL zal er dan waarschijnlijk zo uit komen te zien: [normale webadres].nl/[zoekwoord], dus xyzloodgieters.nl/loodgieter-hoogeveen.

Een ander onderdeel waarop gelet moet worden is het klein houden van je folder structuur. Een folderstructuur creëer je met een dubbele /. Voorbeeld: xyzloodgieters.nl/diensten/wc-reparatie. Het is dus belangrijk dat je geen hele lange folderstructuur maakt. Het profileert je pagina als minder belangrijk wanneer het achter vele folders zit. 

Dingen waar je op moet letten bij het maken van een goede URL:

  • Kort en krachtig
  • Zoekwoord benoemd
  • Geen tekens gebruiken. Enkel woorden en het welbekende streepje (-)
  • Een korte, gezonde folderstructuur

2. Headings

Headings, ook wel koppen, houden structuur op een pagina. Daarbij bevorderen ze de lees- en scanbaarheid van een pagina. 

Te beginnen met de H1 (Heading 1). Dit is de titel van de pagina. De titel refereert vaak direct aan het belangrijkste keyword van de pagina. 

Na de H1 structureer je je pagina met H2, H3, en eventueel H4 koppen. Verder dan dat zouden wij niet adviseren. Het doet de leesbaarheid van de pagina vaak niet ten goede.

Een goed voorbeeld waardoor je het beter begrijpt. We schrijven een pagina voor XYZ Loodgieters Meppel. De pagina gaat over het hoofd keyword 'Loodgieter Hoogeveen'. Je wil tenslotte ook hier diensten verlenen.

vb.

H1 = Loodgieter Hoogeveen

H2 = Sanitair

H3 = Reparatie van sanitair

H3 = Volledig vernieuwd sanitair aanleggen

H2 = Lekkage 

H3 = Lekkage bij riolering

etc.

3. Interne links

Wat zijn interne links? Interne links zijn links op een pagina die leiden naar een andere pagina op je website. Interne linkstructuur draagt bij aan het verbinden van pagina's wanneer je het goed doet. Link dan ook alleen naar pagina's die ook bijdragen aan de inhoud.

Dingen waar je op moet letten: 

  • Link 2 tot 8 keer op een pagina. 
  • Link naar relevante pagina's.
  • Gebruik oude, relevante pagina's om naar je nieuwe pagina te linken.

4. Externe links

Een link op jouw website die verwijst naar een andere site wordt een uitgaande link genoemd. Zulke links hebben voordelen voor meerdere partijen.

Voor bezoekers is het gunstig. Door te linken naar relevante inhoud help je hen. Dit impliceert dat je hun belangen dient en bereid bent om ze naar andere sites te sturen.

Dit is in lijn met het streven van Google om bezoekers optimaal te assisteren.

Bovendien erkent Google de relevantie van de uitgaande link, wat helpt bij een nauwkeuriger begrip van jouw content. Dit verbetert de plaatsing en mogelijk ook de waardering van jouw content.

Hanteer als richtlijn om per artikel 1-2 keer naar externe sites te linken en kies enkel sites met toegevoegde waarde en betrouwbare inhoud.

5. Laadsnelheid

Laadsnelheid valt binnen meerdere facetten van SEO en ook bij on page SEO. Door op je pagina's te kiezen voor de juiste afbeelding bestanden win je op gebied van laadsnelheid. Het WEPB bestand is een nieuw type afbeelding en is erg licht in laadsnelheid. We raden aan om dit type zoveel mogelijk te gebruiken, mits je software dit toe laat. 

Is dat niet zo, hanteer dan het volgende:

  • Kies bij een transparante achtergrond voor een PNG
  • Kies bij normale afbeeldingen doe niet groot in beeld? JPG
  • Afbeeldingen als banner? PNG
  • Animaties? GIF

Bij voorkeur update je je software zodat je zo veel mogelijk WEBP afbeeldingen kan gebruiken. Even kort wat een WEBP afbeelding is: WebP is een modern beeldformaat dat je kunt gebruiken om hoogwaardige afbeeldingen te tonen die een kleinere bestandsgrootte hebben dan traditionele formaten zoals JPEG en PNG. Met kleinere afbeeldingen laadt je website sneller en krijgt deze een betere positie in zoekresultaten (SEO), zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit van je website.

Ook voor video's geldt dat je deze kan optimaliseren. Door deze extern in je pagina te laden houd je de laadsnelheid goed. Denk aan platformen als YouTube en Vimeo. 

6. Afbeeldingen (Naam & ALT)

'Whatsapp Image 2022-01-02.' Dit wil je voorkomen wanneer je een afbeelding op je website zet. Je afbeelding moet een naam krijgen dat vertelt wat er op de foto te zien is. Dat geldt ook voor de ALT tekst.

Wat is een ALT tekst? Een ALT-tekst is een beschrijvende tekst die aan een afbeelding op een website wordt toegevoegd. Deze tekst heeft tot doel de inhoud en betekenis van de afbeelding over te brengen aan mensen die de afbeelding niet kunnen zien, zoals slechtzienden of wanneer de afbeelding om andere redenen niet kan worden weergegeven. De ALT-tekst helpt zoekmachines begrijpen waar de afbeelding over gaat, wat de toegankelijkheid en SEO van de website verbetert.

7. TAB Title

De titel die je ziet in de zoekresultaten heet de "TAB title." Door deze te optimaliseren haal je meer verkeer naar je website. 

Tips op een goede TAB Title te schrijven:

  • Verwerk je keyword in de TAB Title.
  • Maak een uitnodigende TAB Title. Kijk bijvoorbeeld naar je concurrenten en doe het net een stukje beter.
  • Laat het passen bij de intentie van de zoeker.
  • Voeg een CTA (call to action) toe.

8. Meta description

De Meta description is het stukje tekst onder de TAB Title in de zoekresultaten. Hierbij is het belangrijk dat je de lezer triggert om verder te lezen op de pagina en dat je het betreffende keyword erin verwerkt. Dit moet aansluiten  bij de intentie van de zoeker.

9. Call To Action

Een Call To Action, ook wel CTA. Een CTA stimuleert de gebruiker om een bepaalde actie te ondernemen. Bij Loodgieter XYZ kan dit zijn 'contact opnemen' of 'doe de lekkage test'. Waarom is dit zo belangrijk? Wanneer de bezoeker na het lezen van één pagina de website verlaat, is dit een bounced sessie. Een bounced sessie zegt dat de bezoeker wellicht geïnteresseerd was in die pagina, maar niet in de diensten of producten van de website. Daarom is het goed om je bounced sessies te verlagen en je bezoekers meer van je bedrijf te geven. Of om ze actie te laten ondernemen na het lezen van de pagina. 

Hoe doe je dit? 

  • Houd een CTA laagdrempelig en makkelijk.
  • Laat de CTA opvallen op de pagina.
  • Wees eerlijk over waar de CTA de bezoeker naartoe leidt. 
  • Gebruik stimulerende woorden. Geen 'contact' maar 'Contact opnemen', geen 'Test' maar 'Doe de test!'
  • Mocht je CTA leiden tot een conversie, gebruik dan schaarste rondom je CTA.

10. HTML Text Ratio

HTML-tekstratio verwijst naar de verhouding tussen de daadwerkelijke tekstinhoud en de HTML-code op een webpagina. Dit heeft invloed op SEO omdat zoekmachines de voorkeur geven aan pagina's met een hogere tekstratio, omdat deze als relevanter en nuttiger worden beschouwd. Een hogere tekstratio kan bijdragen aan een betere rangschikking in zoekresultaten.

Enkele tips om je HTML Text Ratio te verbeteren:

  • Om overmatige code te verminderen, verwijder je onnodige HTML-tags en witruimtes in de code om de verhouding te verbeteren.
  • Consolideer stijl en script: Combineer en minimaliseer CSS- en JavaScript-bestanden om de hoeveelheid code te verminderen.
  • Kies korte URLs: Gebruik korte en beschrijvende URLs om onnodige tekens in de link te vermijden.
  • Gebruik semantische HTML: Gebruik relevante HTML-tags (zoals headers, alinea's, lijsten) om de structuur van je inhoud duidelijk te maken.
  • Minimaliseer inline-stijlen: Beperk het gebruik van inline-stijlen; plaats stijlregels in externe CSS-bestanden.

Sommige tips zijn redelijk technisch en kunnen daarom ook onder technische SEO worden geschaard. 

11. Semantic Search

Semantic search is een zoektechnologie. Deze leest wat de zoeker bedoeld, waarin deze geïnteresseerd is. Op basis daarvan biedt de zoekmachine meer content aan. Het betekent dus dat het ervoor zorgt dat de zoekmachine niet alleen aanspringt wanneer het letterlijke keyword getypt wordt. 

Tips om je Semantic Search te verbeteren:

  • Gebruik natuurlijke taal en synoniemen.
  • Maak diepgaande, gestructureerde content.
  • Voeg relevante interne/externe links toe.
  • Implementeer schema markup voor context.
  • Vermijd het overmatig gebruik maken van zoekwoorden.
  • Gebruik semantische trefwoorden.
  • Blijf op de hoogte van trends voor relevante content.

12. Structured Data

Structured Data is een manier om specifieke informatie op webpagina's te markeren, zodat zoekmachines begrijpen waar de inhoud over gaat. Het verrijkt zoekresultaten en verbetert SEO door betere zichtbaarheid en relevante presentatie van content. Enkele voorbeelden zijn: FAQ's, Reviews, Locatie, Productinformatie en Contactinformatie.

On page SEO: Ga er mee aan de slag

SEO is tijdrovend en niet eenvoudig. Toch is het belangrijk dat je er in investeert. Je bedrijf kan op deze manier organisch gevonden worden. Heb je geen tijd om bezig te gaan met SEO, dan adviseren we je een expert in te schakelen. Of je nou voor ons kiest of een ander, we willen je meegeven dat zoekmachine optimalisatie in alle vormen en maten erg belangrijk is voor je onderneming.

Geheel gratis eens een keer praten over de mogelijkheden? En wat het je oplevert?

Neem contact met ons op

 

Mika Koster
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Mika!