Veelvoorkomende fouten op webshops: verhoog je omzet!
Bij het bouwen van je eigen webshop wil je natuurlijk een maximaal rendement behalen en je concurrenten voorblijven. Dit doe je door de beste klantervaring te bieden aan je doelgroep. De kans is groot dat jij je al in hebt gelezen over dit onderwerp. Toch hebben staan er op veel webshops veelvoorkomende fouten. Verhoog je omzet door te leren van de valkuilen die wij in dit artikel met je delen.
1. De fundering ontbreekt
Om een goede webshop te maken zal de basis van je onderneming goed moeten staan. Heb je nog geen helder businessplan opgesteld, je bedrijfsprocessen onvoldoende ingericht of niet nagedacht over juridische zaken van je bedrijf? Dan is de kans groot dat je hier in de toekomst nog vaak tegenaan gaat lopen. Een webshop kan nog zo goed zijn, maar zonder een goede basis blijf je onnodige brandjes blussen. Begin dus met het opstellen van een concreet business- en marketingplan voordat je een webshop gaat perfectioneren.
2. Een ongeordend betaalproces
Volgens recent onderzoek van VWO.com verlaat zo'n 75% van de online winkeliers het betaalproces terwijl zij al producten aan hun winkelwagentje hadden toegevoegd. Het is dus een grote fout als je betaalproces te lang duurt, onoverzichtelijk is of onbetrouwbaar oogt. Je namelijk dat je klanten zo makkelijk en snel mogelijk een order kunnen plaatsen. Onze tip is dan ook om te kiezen voor een one-page checkout. Op deze pagina kunnen klanten en de betaalmethode selecteren zonder dat zij hiervoor door hoeven te klikken.
3. De verzendkosten
De grootste reden dat zo'n 75% het winkelwagentje verlaat is vanwege onverwachte verzendkosten. Maak dus een aparte pagina aan waarin je een heldere lijst opstelt met de verzendkosten. Daarnaast kun je op productpagina's zinnen gebruiken zoals: "gratis verzending vanaf €25." Zo weten mensen dat er voor bestellingen onder de €25 nog bezorgkosten betaald moeten worden.
4. Het is te moeilijk om contact op te nemen
Om betrouwbaar over te komen, moet het voor klanten gemakkelijk zijn om inzichtelijk te krijgen van wie de webshop is en hoe zij met deze persoon in contact kunnen komen. Kost het hen teveel tijd om dit te achterhalen, dan neemt de kans toe dat zij naar de concurrent zullen gaan. Mochten mensen trouwens contact met je op willen nemen, zorg er dan voor dat de klantenservice goed is. Dit is de basis van goede mond-op-mond reclame en zorgt voor een aangename klantervaring. Je doet dit door veel contactmogelijkheden aan te bieden waarop de klant snel en goed geholpen wordt. Een FAQ waarin veelvoorkomende vragen beantwoord worden kan daarnaast ook niet meer ontbreken op je webshop.
5. De productpagina's hebben te weinig informatie
Klanten zien je product alleen online. Het is dus begrijpelijk dat zij alles over dit product willen weten. Aan jou de taak om je assortiment te voorzien van zoveel mogelijk informatie. Per product verschilt het uiteraard wat je klant wil weten. Zo wil je als klant bij het kopen van kleren andere dingen weten dan dat je bij elektronica doet. Denk dus vanuit de klant: wat zou hij / zij willen weten van het product om voldoende geïnformeerd te zijn.
Bonustip: voeg meerdere productafbeeldingen toe van goede kwaliteit. Dankzij verschillende aanzichten krijgen klanten een helder beeld van het product.
6. Het navigeren op de website is onoverzichtelijk
Regel één: stel het geduld van je klanten nooit op de proef. Mensen hebben de spanningsboog van een goudvis en moeten dus binnen een paar klikken het product vinden waar zij naar zoeken. Zorg dus voor een goede zoekfunctie en een logische indeling van je categorieën en producten. Je kunt dit door anderen laten testen. Geef iemand enkele opdrachten zoals: "voeg product X, Y en Z toe aan je winkwagentje". Kijk vervolgens met deze persoon mee om erachter te komen waar hij / zij tegen aan loopt en wat er dus geoptimaliseerd kan worden.
7. Kies logische betaalmogelijkheden
Per land verschilt de meest gebruikte betaalmethode. Zo staat in Nederland iDeal op 1 onze Zuiderburen voornamelijk Bancontact gebruiken. Hier dien je dus goed rekening mee te houden. Verder is het achteraf betalen voor producten dankzij diensten zoals AfterPay en Klarna een ware trend. De verwachting is dan ook dat steeds meer retailers deze optie gaan toevoegen aan hun webshop. Wellicht een goede keuze om deze alvast te implementeren in jouw betaalscherm.
Conclusie
Zoals je gelezen hebt zijn er veel valkuilen bij het opbouwen van een webshop waar je rekening mee kunt houden. Als je niet zo goed weet waar je precies moet beginnen en hoe je dit aan kunt pakken, mag je altijd contact met onze specialisten opnemen. Wij vinden het leuk om met je mee te denken onder het genot van een lekkere kop koffie!